tisdag 6 oktober 2009

Förundras över saker....

Ställer mig frågan om alla mina klasskamrater känner sig en aningens pressade/kontrollerade? Jag har gjort planeringar innan, jag är väl medveten om att jag bör ha och har ALLTID ett didaktiskt resonemang bakom mina idéer och planeringar. Har kollat på det bifogade dokuementet Mats, jag måste väl ändå få göra min planering efter mina egna frågor? Jag ställer mig frågan om vi var tvugna att lämna in ett färdigt paper på VFU-projektet? Jag ställer mig många frågor just nu. Är inte redovisningen i slutet av denna månad? Är det inte då jag ska ställas dessa frågor och förklara mina val? Planeringar gör man, planeringar ändras, en planering kommer du att få. Men är detta en mall som jag ska följa så bör alla klasskamrater också följa den. Har vi inte kommit så pass långt in i vår utbildning så att vi förväntas kunna detta? Jag känner mig lite jagad. Kanske är det bara jag? Men det betvivlar jag. Jag kan sätta mig att besvara ALLA dessa "nästan" 100 frågor, förvänta dig inga litterära underverk. Jag är ute på min VFU nu. Jag har, vid sidan av mitt projekt, all annan undervisning. De kräver också planering och TID. Men....du skall få dig en planering.

Till postitiva ting: Jag är överlycklig över min klass och min lärarutbildare. Geografi/klimatprojketet är igång. Igår introducerade jag genom att ta del av deras förkunskaper genom att helt enkelt prata om vad geografi var för dem. Fick många kloka svar. Idag fortsatte vi. Vi använde våra sinnen genom att blunda och lyssna till olika väder, som regn och vind. Vi har skrivit och ritat vårt favoritväder och känslan som vädret ger oss. Utöver det påbörjade projektet har jag tagit över engelska och matte. Vi arbetar med mat. Korta fraser och ord. I matematiken har jag börjat med geometriska figurer, omkrets, vad är det och sedan ska de få se vilka figurer de kan hitta i klassrummet och på skolgård.

VFU-perioden är mycket givande och min lärarutbildare ger mig mycket ros och tips, det stärker mig.

En mycket trött señorita.

6 kommentarer:

  1. Hej trött seniorita.
    Din planering verkar jättebra, ungarna kommer att lära sig massor! Vill också påpeka att er handledare på bloggen stjälper snarare än hjälper er genom att kräva lite mycket...
    Trodde att bloggandet skulle fungera som en form av ventilering samt få lite tips från klasskamrater och även handledare. Iaf tycker jag att du gör ett jättebra jobb. Keep up the good work!

    SvaraRadera
  2. Gullet. Jag kunde inte ha sagt det bättre själv. Har fått samtal från fler uppgivna studenter ( i samma handledargrupp) som undrar vad som pågår. På de andra studenternas bloggar har jag läst uppmuntrande kommentarer från handledarna. Är det olika regler för olika handledare?? Det är väl detta man undrar när den ena handledaren säger att vi ska reflektera projektet, få respons, se bloggen som en ventil och kanske t o m skriva lite "privata" händelser medan nästa säger att vi ska fokusera på projektet och inget annat. När jag planerar så har jag med demokratisk process, didaktik, strävansmål osv osv i bakhuvudet och tycker inte att jag ska behöva sätta det på print på bloggen. Idag gjorde jag det men det känns sååååååå överflödigt, det kan jag redogöra för i min planering som ska lämnas senare. Förra veckan tappade jag lusten totalt efter diverse mail men nu kör jag på, och det hoppas jag att du också gör. Jag stöttar dig kompis.
    Nu över till det roliga.......jag gillar när dina kids får blunda och lyssna och att få rita/måla känslor. Det är ju sånt som startar upp barns fantasi. De är så fantastiska på att just använda sina sinnen, (vilket tyvärr ofta försvinner sen när vi blir vuxna). Kör så det ryker, det blir jättebra.
    Nattiskram

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. ohh jag e så himla förbannad på detta alltså. iställer för att någon ska ge oss hjälp för det dem inte tycker om får man en himla massa kritik. va är detta för något ?????
    Förstår ingenting. Jag har inte haft bild och skapande som inriktning. Jag kan inte producera massa som dem kan. Jag försöker verkligen men det är inte så himla lätt när man har en massa anant på praktiken. Nu har jag helt tappat lusten att göra det längre. Tycker det är väldigt dåligt. ingen har heller sagt till mig att vi ska lämna in en planering på alla dessa fyra veckor. Hur skulle vi ha hunnit med dem hade dem tänkt sig. kanske vara vaken 24 timmar om dagen och skriva planeringar. Ne är så besviken på detta. men hoppas ni har det bra tjejer. Önskar er lycka till med detta eländiga arbete som jag nu har börjat kalla istället för det som jag trodde skulle vara roligt och lärorikt.

    SvaraRadera
  5. Alltså, det känns skönt stt vi är flera som anser oss jagade, för jagade är vi verkligen. High up in the most wanted listan, alltså det är påfrestande. Som mina kamrater säger, när fick vi höras om denna didaktiska planering? För frågor har jag också, känner att jag inte kan kocentrera mig och min lust är borta, borta med vinden. Känner bara tvivel, för inte har vi fått vägledning utan bara gnäll.

    Nu är vi alla ute på vår VFU vi hinner inte tänka på allting, vi är mest fokuserade på vår VFU och vad som sker där. Som Jessi säger: Planering har vi alla och planeringar förändras alltid, så är det. Den didaktiska delen kan vi utan tvekan, vi har fått gå med det hand i hand i snart fyra år.

    Iaf, till det mer positiva

    Pessi, din geografi/klimat projekt känns som en hit =) Bra att du börjar med deras förkunskaper, you know what you are doing. Skönt och höra att du trivs med din handledare, det är viktigt och spelar roll i ens VFU.

    Pussis/sara

    SvaraRadera
  6. jag hoppas att du blev nöjd med den kreativa delen av projektet som du hittils genomfört. att väderbilderna blir användbara i sitt sammanhang.
    det är trist att det inte finns fler material där du gör din praktik, vilket kommer att begränsa vad du kan göra och genomföra. att du trots detta lyckat göra en bild-del i projektet är beundransvärt. skulle vara spännande att veta hur eleverna beskrev sina bilder om vädret efteråt.

    SvaraRadera