onsdag 14 oktober 2009

Grupparbete


Hej,

Igår tog min dator en plötslig tupplur, precis när jag satt och skrev mitt inlägg. Då kände jag att det var dags att släcka ner och lägga sig. Gör ett nytt försök nu under min lunchrast. Det var ett tag sedan nu ett inlägg kom upp här.

I fredags satte årstidgrupperna igång med sitt skapande projekt. De fick i uppgift att tillsammans diskutera kring saker som kännetecknar deras årstid. Vad händer under denna period? Händer det något speciellt? Hur ser det ut ute? Vad brukar de själva göra under denna årstid? Detta tog hela eftermiddagspasset och fortsatte in på måndagen. Google earth fungerade äntligen igen på måndagen. Vi startade med att se hela jorden. Sedan fick de fundera kring var vi (Sverige) befann oss på jorden. Vi jobbar med de fyra årstiderna. Vilka länder har fyra årstider, eller liknande klimat? Är det bara vi? Ganska långt upp på norra halvklotet befinner vi oss, kom vi fram till. Vi talade om våra grannländer. Jo, Norge är väl ungefär som vi och Finland. Vad är detta för stackare som ligger ensamt i havet utan någon nära granne? Öland trodde en elev...Ahaa...Nej så var det inte riktigt...Det var Island. Så förflyttade vi oss till Öland, datorn zoomar in Öland...Va ligger det där! Vi tittade på avstånd, storleksskillnader på olika länder och snubblande in på världsdelar då en elev poängterade att Afrika minsann var det största landet i världen.... Detta moment valde jag att ha med för att de skulle få en helhetssyn på vår jord. Var befinner vi oss? Avstånd...storlek. Begrepp som barn kan ha lite svårt att förstå i olika sammanhang.

Tillbaka till årstiderna.

På måndagen satte de igång med sitt skapande. Först och främst skulle de visa mig vad de diskuterat fram i de olika grupperna. Deras egna förkunskaper om årstiderna först och senare gav jag dem uppkopierade faktatexter som de fick ta hjälp av. Ett stort vitt pappersark var det enda som de fick som stöd, struktur. Vad ni tänker göra på detta papper kommer ni överrens om...bara ni kan förklara att det ni skapat är kopplat till er årstid. Här har ni lite material: tyg, saxar, färgpennor, färgade papper, garn, kritor, vattenfärger...... När ni är klara med idén, berätta den för mig. Detta var ju inte en dans på rosor, det uppstod lite tjafs i grupperna, men detta löste de snabbt när de kom på vårt gemensamma centrala ord: SAMARBETE - vips så flöt det på igen. Med lite hjälp av oss vuxna.

Måndagen gick. Tisdag förmiddag jobbade de på med sina projekt fram till lunch. Nog blev det skapat allt, mycket engegemang, kamratskap och lust. Idag, onsdag, har de hunnit bli färdiga med sina konstverk. Några har hunnit berätta om vad de skapat och hur de kom på idén för resterande i klassen. Fyra mycket fina och välarbetade konstverk skall nu upp på klassrummets väggar. Men först ska alla få berätta vad de gjort.....

Jag fortsätter med engelskundervisningen, vi håller på med frukostord och kortare fraser. De gör nu sin egen frukost...vi har skrivit ihop ett antal frukostord tillsammans.... bland annat kaffe....inte dricker ni väl kaffe sa jag. Joho fick jag som svar....Inte bra, inte bra! I matematiken "tjatar" jag om de geometriska formerna. Hur ser man att det är en kvadrat? På vilket sätt kan man räkna ut omkretsen? Vad betyder omkrets? Förstår att elever tycker att man "tjatar" på dem....och upprepar sig....papegoja... Men jag tar gärna på mig papegojarollen för kanske måste man ibland "tjata" lite. Vi arbetar även med mellanled. Det är en hemskt nyttig erfarenhet för mig att se hur de tänker och hjälpa dem i deras tänkande. Hur man gör detta tycker jag är svårt, att förklara mitt eget tänk, så det är mycket nyttigt.

Tack för denna gång!

Har tagit foton och bifogade dem med gårdagens inlägg men eftersom min dator kraschade så får jag vänta med att publicera dem denna gång. Men den som väntar på något gott.....

Jessica

2 kommentarer:

  1. Hej tjejen!!

    Det låter spännande det ni håller på med!! Får man vara med;-)?? Det här med grupparbete är inte alltid lätt..det har man ju fått pröva på:). Sammarbeta vad är det:)? Det är iallafall roligt när de lyckas och man kan gå stolt därifrån och veta att de klarade tillslut uppgiften och har säkert lärt sig massa tills nästa gång. Ett problem för oss studenter, tycker jag kan vara att göra bra gruppsammansättningar, när man inte känner elverna tillräckligt bra. Tur är då att man har sin handledare till hands;-). Ha en go vecka snart är det helg!! Det skall bli underbart:)!!!
    Kram från mig

    SvaraRadera
  2. Hallojsan!
    Håller med Marie känns spännande å skulle också gärna vara med;)
    Låter som du känner dig nöjd och att de går bra för dig, härligt!
    Lycka till nu sista veckan, kramekram!

    SvaraRadera