torsdag 8 oktober 2009

VFU - områdesdag

Idag handlade det om konfliktarbete. Mycket nyttigt ämne, mycket nyttiga frågor att reflektera över, till examensarbetet som ska handla om konflikthantering. Har dragit på mig en liten förkylning som jag hoppas återhämta mig från idag så att jag kan ta mig igenom morgondagen.

Igår tog jag mig an matematiklektionen under förmiddagen. Hade klippt ut några geometriska figurer, som denna lektion skulle handla om. Eleverna fick fundera kring vad geometriska figurer är för något? "fyrkant och sådant" var ett svar. Jomenvisst, fast vad heter en fyrkant med andra ord, med mattespråk? Så var det igång..... Vi tittade på formerna, eleverna fick själv försöka förklara de olika figurerna. Sedan diskuterade vi vad omkrets var för något. Kan man räkna omkrets på en fotbollsplan? Vad är omkrets? Bilderna satte jag upp på tavlan så att de tydligt kunde se vilka figurer vi talade om. Därefter fick de göra upp spalter i sina räknehäften. Kvadrat, rektangel, cirkel och triangel. Var finns dessa figurer i klassrummet? Kan du hitta dem? Triangeln var lite knepig att hitta.

Estetik/geografi-projektet fortsatte vi arbete med. För att inte tappa föregående lektioners innehåll diskuterade vi lite kring det. Helt plötsligt stod jag med en apelsin i handen! Var kommer den här ifrån, tror ni? (öppna frågor är något som fungerar som ett mycket bra redskap i min klass) Fick svar som: amen de växer på träd...där det är varmt... Har vi apelsinträd här i Sverige? Vad har vi för fruktträd här i Sverige? Äppelträd.... Varför tror ni att äppelträdet trivs här och inte apelsinträdet? Hur är det med djur? Har vi elefanter här? Jaa, på djurparker.... Eleverna fick tid att reflektera och vara med i diskussionen. I denna elevgrupp fungerar sådana här samtal. Eleverna har lärt känna mig och de är inte rädda för att de ska "svara fel". Dessa frågor ställde jag för att: de ska bli medvetna om sin omvärld, för att de ska se skillnader på områden och klimat, som gör att djur, växter, människor har olika levnadsvillkor. På detta vis halkade vi även in på klimatförändringar. Vi hugger ner träd....man kan spara bensin, ibland frågar jag min mamma om hon kan köra mig men då säger hon att jag kan cykla för att det är så nära, det finns en god förförståelse.... vissa djur kan försvinna.....

Google earth skulle vi använda oss av för att titta på olika områden. Varma områden, kalla områden, att utgå från helheten till vårt eget klimat i Sverige. Men tekniken fungerar svek oss och jag fick rita på tavlan... Titta ut! Vad ser ni? Träd med löv...det blåser... Aha! Varför ser det ut som det gör ute, tror du? För att det snart är vinter....... Vad menas med att det är vinter? Vips, så hade vi börjat tala om årstiderna det klimat som vi har i Sverige (Norden). Jag ritade varför det blir fyra årstider, på tavlan..... Nu var min tanke att de skulle delas in i grupper, en sommargrupp, vintergrupp, höstgrupp, vårgrupp. Diskuterade detta med min handledare, fungerar idén? Fixar de detta? Idén är att de ska diskutera tillsammans med stöttning av mig och min handledare som tyckte att det var "på deras nivå", med stöd frågor som exempelvis, vad kännetecknar denna årstid? hur är det i naturen? vad brukar ni göra under denna årstid? osv . Hur ska vi välja vem som får vara sommargrupp och så vidare? Lotta! Du får bestämma! Vi röstar! Handuppräckning.....det blev lottning. Alla fick vara delaktiga. Nu är ni olika grupper. Vad är viktigt att tänka på i grupper, tror ni?

Vi hann inte mer än så. Tiden går fort när man diksuterar viktiga demokratiska ting. Jag och min lärarutbildare har samlat på oss plakat (vita), tyger, kritor, färgpennor, faktatexter, garn.....nu ska de skapa det som de gemensamt beslutat ska symbolisera sin gemensamma årstid. Innan de gick hem fick de i uppgift att ta med något hemifrån som symboliserar denna årstid för dem. Kan det vara ett glasspapper? Kanske en stövel? Det blir spännande att se.

- Det sociala samspelet är en viktig del och därmed valde jag årstiderna som ett grupparbete, eftersom det finns mycket som de kan samtala om och komma fram till tillsammans.

- De estetiska verktygen ska främja till lust att skapa och uttrycka sig i sitt lärande, tillsammans med andra eller enskilt

Host, host från mig! Vill påpeka... vi tolkar saker olika. Estetik för mig behöver inte betyda estetik för en annan pesonlighet. En bild kan betyda mycket, för andra allt. Musik likaså. Dans likaså. Men glöm aldrig att vi tolkar saker olika och brinner för olika saker.

Jessica

2 kommentarer:

  1. Hej Jessi.
    vad underbart att eleverna inte är rädda för att svara fel. Många gånger är det ju sånt som hämmar dem, men det beror på hur man som pedagog tolkar de svar som är "fel" och hur man går vidare.

    Såååååå, du ska socialisera de små liven, ha ha. Jajamensan, samspel är viktigt att lära in. De måste lära sig att fungera ihop med andra, lära sig att diskutera och kunna försöka enas, så är det ju i livet.

    Sant också om estetik, för mig är det sådant som man upplever med sina sinnen. Vad man har för känsla när man lyssnar på musik, vad ser man i bilden, vad känner man, blir man glad/ledsen. Känslor med andra ord, och det är olika från person till person.

    Det kommer att gå bra med ditt projekt.

    Många kramar från Blubb-blubb.

    SvaraRadera
  2. Jaha Jessica, det är väl bara att tugga i sig det du säger.
    inget jag tänker argumentera emot den här gången, det där om olika tolkningar om vad estetiskt projekt kan vara. alla har på nära håll läst den följetongen.
    det har ju blivit väldigt tydligt i din och min mail/blogg-korrespondens dom sista dagarna att vi haft olika bilder av vad som menas med ett estetiskt projekt.

    nyttig erfarenhet för mig och någonting vi förhoppningsvis kan lufta i hela gruppen när ni är tillbaka på HB.
    det kan bli en erfarenhet för fler än mig...

    i ditt projekt som det nu utvecklas kan jag se flera spännande områden samtidigt.
    jag är säker på att du kan komma tillbaka till de geometriska figurerna och göra fler bra pass med det underlaget.
    bra att du kunde använda rummet som plats för vilka former dom kunde hitta.

    klimat och årstider har funnits som ett åerkommande tema i dina lektioner och här kan jag också se att du kopplat på det skapande direkt till dom rubrikerna.
    elevernas egna prylar lär nu komma väl till pass och som ett spännande underlag för hur ni ska ta er vidare i projektet.

    SvaraRadera